گاهنامه سلام

نشریه فرهنگی اجتماعی

گاهنامه سلام

نشریه فرهنگی اجتماعی

چه شد که آمدیم؟

انقلاب اسلامی ایران (انفجار نور بود). حرکتی عظیم بر خلاف جریان غالب سلطه جهانی که با معیار های عقل مادی عافیت اندیش که همه آمالش لذت است و راحت چیزی شبیه جنون بود.

انقلاب اسلامی ایران (انفجار نور بود). حرکتی عظیم بر خلاف جریان غالب سلطه جهانی که با معیار های عقل مادی عافیت اندیش که همه آمالش لذت است و راحت چیزی شبیه جنون بود.

در میان همهمه ایسمها که با ژست متفکرانه هریک اگر مشکلی را هم حل کرده بودند صداها درد به رنج های بشر افزوده بودند صدایی رسا برخاست که نجات را نه در اندیشه کوتاه بشری بلکه در پیوستن به بی نهایت عقل الهی می دانست. انقلاب ما هرچند در محدوده جغرافیایی تولد خویش پاسخی بود به استبداد، وابستگی و فرهنگ ستیزی رژیمی خودکامه اما از بُعد زمانی در موقعیتی رخ داد که متفکرانه سیاسی هرگونه جنبش اجتماعی بر مبنای معنویت را منتفی می دانستند به بیان دیگر انقلاب اسلامی نه تنها (دمیدن خورشید فجر استقلال و آزادی ایران است) بلکه با دیدی وسیع تر و بررسی تأثیرات بیرونی آن می توان آنرا خیزشی از دین ستیزی و دین گریزی به سوی ساز و کار دینی، از تقلید به سوی خودباوری و تحقیق و آغازی بر جوشش دوباره چشمه سار زلال معنویت در زندگی بشر دانست. نشان این، حرکت ها و انقلاباتیست که پس از آن بر مبنای ایمان صحیح یا ناصحیح ابتدا در کشورهای منطقه و سپس در سراسر جهان اسلام و حتی خارج از آن رخ داد و هزار جوان مسلمان در جای جای جهان که آرمانهایشان را دیگر نه در جنبش های چپ و کمونیستی که در بازگشت به اندیشه های اصیل اسلامی جستجو کردند.

انقلاب ما یک حرکت بر مبنای احیای دینی بود که در آن اسلام تولدی دوباره یافت وبدین سبب می توان آن را (یک نوآوری تاریخی دانست که ملت ایران در تاریخ بشریت به ثبت رساند). حقیقت آن است که انقلاب اسلامی ایران افقی را گشود که در میان دشت های سرسبز آن قله های سر به فلک کشیده بسیاری وجود دارد اما واقعیت متأسفانه این است که بیشتر این قلل هنوز فتح نشده باقی مانده است و هر چند ما رژیمی خودکامه و وابسته را سرنگون ساخته و به استقلال سیاسی دست یافتیم و همچنین موفقیت های بسیاری در زمینه های علمی و اقتصادی و فرهنگی بدست آوردیم اما تا دست یافتن به قله های افتخار این افق تازه گشوده راه بسیاری در پیش داریم. راهی که نه از تقلید و ترجمه که از تحقیق و پژوهش و شجاعت علمی می گذرد. اکنون (هدف ما ایجاد جامعه اسلامی و باز تولید و تأمین حیات طیبه اسلامی برای کشور و مردم است) و برای رسیدن به این مقصود هنوز راه های نرفته بسیاری در پیش داریم که باید با جستجو در منابع دینی و بازآفرینی داشته های فرهنگی خود در زمینه های مختلف مانند اقتصاد، روابط اجتماعی، مناسبات سیاسی، طب، معماری و... این راه ها را بپیماییم و آن قلل را فتح نماییم.

از همین رو گروهی از جوانان حوزوی و دانشگاهی گرد هم آمدیم تا در این مسیر گام برداریم و (خودمان را برای یک مبارزه علمی و عملی بزرگ تا رسیدن به اهداف عالی انقلاب آماده کنیم) و این ثمره کار گروهمان است باشد که مقبول درگاه الهی واقع شود.

از همه شما دوستان یاری می‌خواهیم و منتظر حضورتان هستیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد