گاهنامه سلام

نشریه فرهنگی اجتماعی

گاهنامه سلام

نشریه فرهنگی اجتماعی

تأثیر غذا بر رفتار و سلوک روحی انسان «قسمت اول»

  • خداوند در قرآن می‌فرماید: «کُلوُا مِن الطیِّبات و اعمَلوُا صالِحاً».  
  • اولین گناه جنس آدم، از راه شکم رخ می‌دهد  
  • براستی آیا تا کنون فکر کرده‌اید چرا ما به عنوان مردمانی شیعه باید بالاترین سرانه جهانی مصرف سمی به نام نوشابه را داشته باشیم؟ و کی می‌خواهیم بیدار شویم؟

خداوند در قرآن می‌فرماید: «کُلوُا مِن الطیِّبات و اعمَلوُا صالِحاً». با دقت در مفهوم طیّب و مقایسه آن با آیات دیگر قرآن در می‌یابیم که غذای طیب غذایی است که علاوه بر حلال بودن حائز خصوصیت گوارایی برای بدن نیز باشد. و گوارایی چیزی فراتر از خوشمزه بودن است زیرا بسیارند چیزهایی که خوشمزه هستند اما برای بدن و دستگاههای داخلی آن ضرر دارند که چنین غذایی اگر حرام نباشد خالی از اشکال نیست، بنابراین ظاهراً منظور از آن، مناسب بودن برای بدن و گوارایی برای دستگاه گوارش و سیستمهای داخلی می‌باشد. از طرف دیگر با رجوع به روایات معصومین‌علیهم السلام می‌بینیم که آن انوار مقدسه، حکمت حلال یا حرام بودن امور را مربوط به ضرر یا نفع آن برای انسان می‌دانند و جالب اینجاست که از نظر ائمه‌علیهم السلام حتی نوع خوراک بر روی سلوک روحی و اخلاقیات انسان اثر مستقیم دارد. خالی از لطف نیست که بدانید یکی از مهمترین ریاضتهای شرعی ریاضات مربوط به شکم است و بزرگان بر این باورند که تا کسی بر شکم خویش غالب نشود بر نفس خویش غالب نخواهد شد زیرا شهوت شکم یکی بالاترین شهوتهاست. اگر از منظر علت یابی و طب پیشگیر در میان احادیث جستجو کنیم درمی‌یابیم حضرات معصومین‌علیهم السلام معده را خانه همه بیماریها معرفی کرده‌اند و به بیان واضحتر بد خوراکی یا خوراک بد خوردن را عامل مرض و عدم سلامت معرفی کرده‌اند. اما اگر بخواهید اهمیت شکم در شقاوت و سعادت انسان را دریابید کافیست نگاهی به تاریخ هبوط حضرت آدم‌علیه السلام و نقش شکم در اولین گناه بشر بیندازید. جاییکه خدا به آن حضرت و همسرش می‌فرماید در این باغ آزادانه گردش کنید و از میوه‌ها استفاده کنید اما به این یک درخت نزدیک نشوید. اینجاست که اولین گناه جنس آدم، از راه شکم رخ می‌دهد و این هشداریست برای همه کسانیکه می‌خواهند دیندارانه زندگی کنند. از طرف دیگر و باتوجه به مقدمات فوق خوراک آدمی را می‌توان دوگونه فرض کرد. گونه‌ای که انسان را در مسیر کمال به پیش می‌راند و گونه‌ای که هرچند از مال حلال تهیه شده باشد اما عامل توقف یا سقوط آدمی است.

انواع نوشابه‌ها با دارا بودن مقادیر فراوانی از مواد مضر برای بدن جزء خوراک شیطانی دسته‌بندی می‌شوند زیرا برطبق صریح روایات ضرر رساندن به خویش حرام است. اما سموم موجود در نوشابه و ضررهای آن به شرح زیر است.

اسید فسفریک خوراکی: دارای PH برابر8/2 است. دشمن شماره یک مینای دندان است. همچنین کلسیم را از استخوانها می‌زداید. عامل اصلی افزایش روز‌افزون پوکی استخوان است.

شکر یا قند مصنوعی: به مینای دندان آسیب زده همچنین باعث ابتلای به دیابت می‌شود.

گاز دی اکسید کربن: باعث یبوست، پوکی استخوان، سستی عضلات و ضعف حافظه می‌شود.

رنگهای خوراکی: حاوی موادی است که به کلیه ها و کبد آسیب می رساند.

اسید سیتریک: باعث بالا رفتی حالت اسیدی معده و در نتیجه بیماریهای گوارشی می‌گردد.

بنزوات سدیم: جزء مواد سرطانزا می‌باشد و در دراز مدت به ترکیب DNA آسیب می‌رساند.

اسانس: انواع اسانسهای مصنوعی حاوی الکل می‌باشد که علاوه بر حرام بودن به سیستم عصبی و دستگاه بینایی آسیب می‌رساند.

کافئین: جزء مواد اعتیادآور می‌باشد که باعث وابستگی بیشتر به نوشیدن نوشابه می‌شود.

براستی آیا تا کنون فکر کرده‌اید چرا ما به عنوان مردمانی شیعه باید بالاترین سرانه جهانی مصرف سمی به نام نوشابه را داشته باشیم؟ و کی می‌خواهیم بیدار شویم؟

خوراک شیطانی: نوشابه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد